logo

Biografieën

Biografie Woerkom, Jos van

woerkomjosJos van Woerkom werd op 8 november 1902 te Nijmegen geboren in een gezin van elf kinderen (3 meisjes en 8 jongens). Na het Dominicus-college te Nijmegen volgde Van Woerkom vanaf 1920 een opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te 's-Hertogenbosch waar hij les had van ondermeer Piet Slager en Huib Luns. Vooral Luns maakte grote indruk op Van Woerkom door zijn smeuïge wijze van lesgeven. Na de Academie begon Jos van Woerkom zijn eigen studio in Nijmegen maar dat liep op niets uit. Zijn broer Wim die later professor aan de academie in Arnhem zou worden, speelde daarbij ook nog een rol.

In 1927 trok Van Woerkom naar Amsterdam; hij kreeg het advies zich te melden bij het reclame- en advertentiebureau van Julius Dickhout (na overname door De la Mar omstreeks 1932 Remaco geheten). Van Woerkom werd aangenomen vanwege de aantrekkende orderportefeuille in verband met de naderende Olympische Spelen. Op 1 april 1927 begon hij zijn werk. Tot zijn eerste affiches behoorden AVO (Arbeid Voor Onvolwaardigen) en Proost Papier in 1928 . Veel succes had Van Woerkom in de dertiger jaren met affiches voor de KRO, de KRO-film, de NCRV-film "De klokken luiden", en de tentoonstelling "Moeder en kind" . In de Tweede Wereldoorlog weigerde Van Woerkom voor de Duitsers te werken. Aangezien hij nogal wat anti-nazi materiaal in huis had en verwachtte dat de oorlog maar kort zou duren, stopte hij zijn hele archief onder de grond.

fw1520Na de oorlog bleek er van het hele archief niets meer over te zijn. Van Woerkom ontwierp als afficheontwerper van Remaco vele honderden affiches. Het lithograferen gebeurde bij de drukker, meestal drukkerij Smeets te Weert. Met zijn affiche voor Mercedes-cigaretten bereikte Van Woerkom zijn grootste oplage: 40.000 stuks. Van Woerkom zette zich af tegen gedetailleerd tekenen van affiches, volgens hem moest het affiche zijn als de stem van een schreeuwende marktkoopman. Later stapte Van Woerkom over van affiches naar advertenties, inclusief het maken van foto's en reclamefilms. Van Woerkom nam in 1968 als art director afscheid van De la Mar. Van Woerkom op 4 februari 1992 te Blaricum.

fw2056In 1933 ontwierp Van Woerkom een advertentiecampagne en buitenreclamecampagne onder het motief "Koopt Nederlandsch Product" met affiches in rood, wit en blauw. Voor Philips, die op deze campagne onmiddellijk inhaakte, ontwierp Van Woerkom eveneens een affiche waarin de nationale kleuren verwerkt waren. De affiche was voor Philips vooral een wapen in de strijd tegen de goedkope en kwalitatief slechte Japanse lampen waarmee de Europese markt in het begin van de dertiger jaren werd overvoerd. De Japanse lampen verspreidden minder licht (en waren dus slecht voor de ogen) en verbruikten aanzienlijk meer stroom. In 1935 ontwierp Van Woerkom voor Philips nog enkele affiches waarin werd gewezen op het belang van goede verlichting voor de jeugd.

Signatuur:
signwoerkom1





Bronnen:

  • Schrijven van Wim Bijmoer d.d. 2 maart 1995 aan de auteur.
  • Schrijven van M.F. Le Coultre d.d. 4 oktober 1996 aan de auteur.
  • J. van Woerkom stamt nog uit stenen tijdperk van de reclame, Gooi- en Eemlander, 20 januari 1968.
  • De Tijd, 10 maart 1933.

Voor meer werk van Jos van Woerkom klik hier.

Afdrukken E-mail