logo

Biografieën

Biografie Hynckes, Raoul

Zelfportret Hynckes, c. 1929Raoul Hynckes wordt op 11 mei 1893 te Brussel geboren als eerste kind in het gezin Hynckes. Zijn vader is van Vlaamse en Hollandse, zijn moeder van Waalse en Rijnlandse afkomst. Zijn vader heeft een ververij in stoffen en is een welgesteld man. Negen jaar later zou Raoul nog een zusje krijgen. Raoul tekent en schildert al heel vroeg. Hij gaat studeren aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel en aan die van Mechelen, volgt antieklessen en werkt naar de natuur. Al vroeg volgen zijn eerste exposities: 1911 in Brussel, 1912 in Parijs en 1913 weer in Brussel. Hij schildert bosgezichten, een oud klooster, en de oude toren en het begijnhof van Diksmuide. Later raakt hij gefascineerd door het water en de schepen in Dordrecht en Volendam.

Als in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, moet Hynckes onder de wapenen en komt in de gevechten om de citadel van Luik terecht. Hier wordt hij geconfronteerd met de gruwelen van de oorlog. De citadel wordt genomen, maar Hynckes is al ontkomen en belandt met één frank op zak over de grens in Nederland dat voortaan zijn tweede vaderland zou worden. Hij vindt vrienden die hem helpen en hij gaat onmiddellijk weer aan het werk. Nog in hetzelfde jaar (1914) houdt hij zijn eerste expositie in Den Haag. In 1915 volgt een expositie in Amsterdam. Maar het werk gaat niet meer zo vlot als vroeger. Hynckes komt in een zware en langdurige crisis terecht die zijn kunstenaarschap dreigt te vernietigen en hem het werken vrijwel onmogelijk maakt. Dat duurt zo bijna tien jaren, tot hij in 1924 met het im- en expressionisme breekt en al zijn werk verbrandt of wegwerpt.

Zo begint in 1924 een geheel nieuw tijdperk in het schilderleven van Hynckes. Dit tijdperk kan worden onderverdeeld in drie periodes: de kubistische periode die tot circa 1933 zou duren, de magisch-realistische periode (ca. 1933 - ca. 1950) en de realistische periode met vereenvoudigde vormentaal (ca. 1950 - 1973). Vanaf 1924 tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog schildert Hynckes steevast in zijn atelier en beperkt zich tot het genre van de stillevens. Pas na de oorlog gaat hij zich ook weer op landschappen en dorpsgezichten toeleggen.

Reclamebriefkaart voor halfwatt- en argalampen, c. 1916Reclamebriefkaart voor halfwatt- en argalampen, c. 1916Circa 1916 ontwerpt Raoul Hynckes voor Philips' halfwatt- en argalampen een serie Volendammer affiches die ook als reclamebriefkaart zijn uitgegeven. Hynckes was een van die artiesten die bij tijd en wijle door het reclamebureau De la Mar vanuit Amsterdam naar Philips in Eindhoven werd gestuurd om Hollanders op klompen te tekenen. Een passage uit een artikel in het blad Elsevier maakt duidelijk hoe Hynckes tekende: "Wat Hynckes op dit gebied [affichekunst] vermag en bereiken kan, liet onlangs de Haagsche kunsthandel "Hollando-Belge" zien, die langs haar wanden tal van ontwerpen voor affiches geëxposeerd had. En ze waren van compositie als zijn schilderijen, met een groote figuur op den voorgrond, sterk en forsch van kleur en daarnaast op het tweede plan een verschiet, een paar kleinere figuurtjes, wat entourage, fijn en pittig getekend."


Bronnen:

  • J.H. van der Hoop, Raoul Hynckes, Amsterdam 1940.
  • Hans Redeker, In mijn ogen, Raoul Hynckes als schilder en schrijver, Amsterdam 1964.
  • Het magisch-realisme in de Nederlandse schilderkunst. Een zelfstandige stroming?, Enschede 1981.
  • R.W.P. de Vries Jr., Raoul Hynckes in Elsevier, decem­ber 1916.

Voor meer werk van Raoul Hynckes klik hier.

Afdrukken E-mail