Skip to main content

Boek

Boekpublicatie

Omslag boek Kunst in de Philips-reclameOp 8 april 2005 verscheen bij ZOO producties in Eindhoven het boek Kunst in de Philips-reclame 1891-1941. Het boek beschrijft kunstuitingen in de reclame uit de eerste vijftig jaren van het bestaan van Philips. Hoewel de nadruk hierbij vooral ligt op het werk van reclametekenaars komen ook fotografen (Eilers, Reijnders) en filmers (Ivens, Richter, Pal) aan bod. Philips onderkende al vroeg het belang van reclame en vanaf de komst van de metaaldraadlamp in 1908 is er door en voor het bedrijf een gigantische hoeveelheid reclame gemaakt. Vele bekende kunstenaars kregen van Philips een opdracht voor het ontwerpen van een affiche of andere reclame-uiting. In 1923 neemt Philips de eerste reclameontwerper in dienst. En enkele jaren later ontstaat er een reclamestudio met ontwerpers van verschillende nationaliteiten. De reclamestudio, die vanaf eind 1928 Artistieke Propaganda heet, kent zijn hoogtepunt aan het eind van de jaren twintig als er elf ontwerpers werkzaam zijn. Door de economische malaise in de jaren dertig vermindert het aantal reclameontwerpers. In 1939 acht Philips het beter alle nog resterende medewerkers van de afdeling Artistieke Propaganda bij de Eindhovensche Drukkerij onder te brengen.

Ruim 400, deels nooit gepubliceerde, afbeeldingen geven een prachtig tijdsbeeld van de toenmalige Philips-reclame. Het boek bevat van ieder van de circa 50 behandelde kunstenaars een beknopte biografie. Het boek is een uitgave van ZOO producties ondersteund door drukkerij PlantijnCasparie Eindhoven. Formaat 22 x 22 cm, 144 pagina's Full Color, 400 afbeeldingen,winkelprijs 22 euro, ISBN nummer: 90-74009-33-6.

Het boek is helaas niet meer verkrijgbaar.