Biografie Eckhard, Walter
Moritz Karl Walther (Walter) Eckhard wordt op 15 oktober 1903 als zoon van een kleermaker in Döbeln - gelegen tussen Leipzig en Dresden - geboren. Na zijn schooltijd is hij van 1919 tot 1922 bij de firma Brockhaus in Leipzig in de leer als lithograaf en tekenaar. In deze periode bezoekt hij ook de grafische school. Daarna studeert hij aan de Academie voor Boekverzorging en Grafiek te Leipzig. Van 1925 tot 1930 werkt hij bij de Leipziger Messe. In de zomer van 1930 vertrekt Eckhard om studieredenen en voor zijn werk als reclameontwerper bij Philips naar Nederland.
Eckhards eerste tekeningen als medewerker van de afdeling Artistieke Propaganda verschijnen vanaf september 1930 in de het Philips Bulletin en Publicity Waves. Eckhard ontwerpt affiches, advertenties, brochures en reclamefolders en illustreert veel voor de genoemde Philips tijdschriften. Op de omslag van het Philips Bulletin van februari 1931 schildert Eckhard een gezellig huiselijk tafereeltje. Meer lichtpunten brengt meer gezelligheid en dit kan heel eenvoudig gerealiseerd worden door middel van een driewegstekker.
Een ander werkstuk van Eckhard is een winkelaffiche voor de radio-apparaten 634A en 834A. Deze apparaten, die op de jaarbeurs in september 1933 geïntroduceerd worden, zijn uitgerust met de "Super-Inductie"-techniek. Deze techniek zorgt er voor dat de drie factoren die bij radio-ontvangst een rol spelen, nl. selectiviteit, volume en kwaliteit, evenveel tot hun recht komen. De afbeelding op de affiche wordt ook gebruikt op de omslag van het Jaarbeursnummer 1933 van het Philips Bulletin. Personen van verschillende nationaliteiten worden in klederdracht en met hun specifieke muziekinstrument afgebeeld. Om de apparaten onder de aandacht van het publiek te brengen konden winkeliers bij de Propaganda-afdeling ook etalagekartons bestellen waarop de muzikanten stonden afgebeeld. Eckhard signeerde zijn werk met een gestileerde "E" soms gevolgd door de resterende letters van zijn achternaam (zie de signaturen aan het einde van dit artikel).
In december 1930 gaat Walter Eckhard even terug naar Duitsland om er met Emmy Petersen te trouwen. Het paar woont achtereenvolgens in Eindhoven, Aalst-Waalre en weer Eindhoven. Collega Jan van Wees had regelmatig contact met het echtpaar Eckhard. Cees, de zoon van Jan van Wees, herinnert zich nog dat Eckhard een practical joker was. Van Wees mocht een keer een eindje in de auto van Eckhard rijden. Eckhard, die naast hem zat, joeg hem de stuipen op het lijf door na een tijdje rijden te zeggen: "Langzaam rijden want de rem doet het niet."
Af en toe neemt Eckhard deel aan tentoonstellingen voor affiches. Zo zou er in 1936 in Parijs en in 1937 in het Van Abbemuseum in Eindhoven werk van hem te zien zijn geweest. Hij werkt mee aan het ontwerp van de Philips-paviljoens op de wereldtentoonstellingen van Parijs (1932) en Brussel (1936). Vanwege de anti-Duitse gevoelens die bij veel Nederlanders leven gaan Eckhard en zijn vrouw in 1939 terug naar Duitsland. In een interview in 1963 verklaart hij dat hij als Duitser in Nederland medeverantwoordelijk werd gesteld voor de wreedheden van de Nazi's en dat hij daarom besloten had terug naar Duitsland te gaan.
Eckhard wordt hoofd van een reclame-adviesbureau in Frankfurt am Main, maar in 1942 moet hij dienstnemen in de Wehrmacht. Vanwege zijn twijfel aan de zogenaamde Endsieg moet hij zich voor een krijgsraad te velde verantwoorden. Later wordt hij door de Engelsen krijgsgevangen genomen. Eind 1945 keert hij in zijn woonplaats Döbeln terug. Hier is hij bij de wederopbouw van (Oost-)Duitsland zowel politiek als cultureel zeer actief. Hij zit zeven jaar in de gemeenteraad als vertegenwoordiger van de CDU. Hij ontwerpt vele tentoonstellingen en wint diverse prijzen bij wedstrijden voor afficheontwerpen. Het gezicht van Döbeln wordt voor een belangrijk deel door Eckhard mede bepaald. Op vele gebouwen in de stad brengt hij sgraffittokunst aan.
Op 12 september 1982 overlijdt Eckhard in het plaatsje Leisnig, niet ver van Döbeln gelegen. Doordat Eckhard lid was van het CDU (en niet van de communistische SED) heeft hij ondanks zijn vele verdiensten voor de stad Döbeln nooit de eer gehad die hem toekwam. Pas na de Wende van 1990 werd het mogelijk een straat in Pommlitz naar Walter Eckhard te vernoemen en hem daarmee alsnog achteraf te eren.
Signatuur:
Bronnen:
- Levensbeschrijving Walter Eckhard (Stadtarchiv Döbeln).
- Kraft - Energie - Monumentalität: Zum Schaffen des Döbelner Künstlers Walter Eckhard in Neue Zeit, 23 december 1963.
- Bevolkingsregister Eindhoven (Regionaal Historisch Centrum Eindhoven).
- Mededelingen C. van Wees-Lodema en C. van Wees d.d. 9 november 1994.
Voor meer werk van Walter Eckhart klik hier.